Blogs
Think positive
door Margriet Meussen

’Record aan faillisementen in februari’. ’Crisis verpest vakantie van veel gezinnen’. ’Bouw grootste slachtoffer van economische crisis’.

Ik weet niet hoe het met u is, maar ik ben persoonlijk behoorlijk crisismoe. Natuurlijk ervaren veel mensen daadwerkelijk de negatieve gevolgen van de crisis. En Nederland heeft er economisch gezien wel eens beter voor gestaan. Maar we worden in de media de laatste tijd wel erg veel geconfronteerd met dit soort negatief nieuws. ’Geen Nieuws is Goed Nieuws’, misschien is dat wel de reden dat je in de media goed moet zoeken naar positieve berichten. En dat terwijl onderzoek van DirectResearch heeft uitgewezen dat 83% van alle Nederlanders meer positief nieuws wil.

Gelukkig zijn er steeds meer mensen en organisaties met mij, die positief nieuws willen horen en brengen. Zo is er bijvoorbeeld #ookgoednieuws (een initiatief van Telegraaf en De Nederlandse Bank) en WISE Magazine die het tij willen keren. #ook- goednieuws wil nieuwsmakers motiveren om goed nieuws te verzamelen, te selecteren en te verspreiden. Maar ook websites zoals www.Ilovecrisis.nl en www.goednieuws.com brengen alleen maar positief nieuws. En kijk maar naar het tijdschrift Happinez. Begonnen in 2003, is het tijdschrift nu het grootste glossy van Nederland. Naast de negatieve economische effecten is er ook een positieve economische keerzijde aan de crisis. Ondanks (of juist door) de crisis zijn er bedrijven die het goed doen. De economische malaise en het lage consumentenvertrouwen hebben weinig effect op aankopen via internet. Sterker nog: de omzet van de webwinkels groeide in 2012 met 9 procent naar 9,8 miljard euro. En ook Unile- ver en Ikea varen wel bij de crisis: mensen kiezen alternatieven voor dure uitgaven zoals uit eten, kapperbezoek of meubelen. Ben & Jerry’s ijsjes en de luxe haarverzorgingsproducten van Unilever worden goed verkocht. En men kiest dus ook voor de goedkopere meubels van Ikea. Zo blijkt ook de pannenkoek populair te zijn door de crisis. Nieuwe pannenkoekenrestaurants schieten als paddenstoelen uit de grond.

Wist u dat bij de Chinezen het teken voor het woord ’crisis’ precies hetzelfde is als het woord ’kans’? Oosterse wijsheid die alles te maken heeft met je perspectief en je bewustzijn. Hoe kijk je tegen veranderingen aan? Kun je er van een afstand naar kijken? Vanuit een breder perspectief? Dan is de huidige ontwikkeling misschien helemaal niet zo slecht. Sterker nog, het biedt juist ook heel veel kansen. Als crisis ook kans betekent, waar liggen in 2013 dan de kansen op marketinggebied? Als je hierover internet en marketing vakgenoten raad- pleegt zijn er 101 ontwikkelingen op te noemen. Zelf kan ik me heel goed vinden in 3 trends die door het adviesbureau Jaarsma en Lebbink zijn benoemd: • De klant weer centraal: Het vertrouwen van de consument moet weer teruggewonnen worden. Klanten worden bovendien steeds slimmer en zijn door social media en internet goed op de hoogte. Dit alles zorgt er voor dat weer om iedere klant gestreden moet worden, en dat deze weer centraal staat in de marketinginspanningen. • Duurzaam ondernemen: Inmiddels is duurzaam ondernemen geen hype meer. Het is een onderdeel van de strategie en bedrijfsvoering van veel bedrijven geworden. Bedrijven onderkennen de behoefte aan duurzame producten en diensten bij een nieuwe, kritische generatie van consumenten. • Onstuimige groei van Social Media: Door de onstuimige groei in het gebruik van smartphones en Social Media is iedereen altijd en overal bereikbaar en online; ervaringen met uw producten en diensten, zowel positieve als negatieve worden razendsnel en wijd gedeeld. Bedrijven gaan op zoek naar manieren om via Social Media de echte dialoog met hun klanten aan te gaan, in plaats van alleen zenden en ontvangen.

Voor het verbeteren van onze website maken wij gebruik van cookies. Meer informatie. sluiten